Presidentvalget i USA

Den 6. november er det valg på det som omtales som verdens mektigste mann. Microtargeting av velgere er den nye trenden, basert på avansert Data Mining av Big Data fra alt fra sosiale medier til konsumentundersøkelser, skriver Robert L. Mitchell i Computerworld fredag i ”Campaign 2012: Mining for potential voters”.

Partiene søker etter velgere gjennom firmaer som tilbyr microtargeting-analyser og tjenester. De har databaser på flere hunder terrabyte på både registrerte og uregistrerte velgere med informasjon om alle former for velgertransaksjoner, preferanser, hvilke saker velgerne er opptatt av, hvilke saker de støtter, om de har tenkt å stemme, osv. Sammen med demografiske data om etnisitet, kjønn, alder, inntekt, interesser, hobbier og livsstil, størrelsen på husholdningen, osv. Velgerinformasjonen får de fra den enkelte stat. I de tilfeller staten ikke tilbyr slik elektronisk velgerinformasjon, benyttes modeller som simulerer hvem som er demokrat og republikaner, og om det er sannsynlig at vedkommende skal stemme eller ikke.

På grunnlag av analysene utarbeides spesialtilpassede budskap som sendes til de som trolig ikke har tenkt å stemme og til de som ikke har bestemt seg for hvem de skal stemme på. Velgere med sikre stemmer går altså fri for denne pågangen.

I følge ett av analysebyråene er denne microtargeting trenden kommet for å bli, men innen neste presidentvalg vil den ha flyttet seg fra e-post til mobil. Jeg vil gjerne ha en oppskrift på hvordan jeg kan unngå dette om det skulle komme til Norge – holder det å opplyse på Facebook at jeg har stemt ved hvert eneste valg etter at jeg fikk stemmerett og at jeg har stemt på samme parti de siste 25 årene?

This entry was posted in Generelt. Bookmark the permalink.

Comments are closed.